Świadectwo instalacji i działania urządzeń nawigacyjnych
Na mocy właściwego upoważnienia firma Technical Inland Shipping Consulting prowadzi usługi związane z instalacją i kontrolą działania wskazań i parametrów następujących instrumentów nawigacyjnych:
- urządzenie radarowe
- AIS śródlądowy
- wskaźnik prędkości kątowej/wskaźnik skrętu
- tachograf
po regulacji i/lub kontroli wskazań parametrów pracy wskazanych urządzeń wystawione zostaje świadectwo wymagane Ustawą o żegludze śródlądowej.
Zgodnie z dyspozycją art. 34da ustawy o żegludze śródlądowej:
- Świadectwo instalacji i działania dla radarowych instalacji nawigacyjnych, wskaźników skrętu, sprzętu Automatycznego Systemu Identyfikacji Statków (AIS) śródlądowego i tachografów w żegludze śródlądowej, zwane dalej „świadectwem sprzętu nawigacyjnego”, wydawane jest dla następującego sprzętu statku, o którym mowa w art. 30:
1) radarowego sprzętu nawigacyjnego,
2) sprzętu Automatycznego Systemu Identyfikacji Statków (AIS) śródlądowego,
3) tachografów,
4) wskaźników skrętu
– który spełnia wymogi załącznika nr 5 normy europejskiej ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, o której mowa w załączniku nr 2 do dyrektywy 2016/1629, w zakresie badania instalacji i działania radarowych instalacji nawigacyjnych, wskaźników skrętu i sprzętu AIS śródlądowego, tachografów, dla żeglugi śródlądowej.
- Świadectwo sprzętu nawigacyjnego wydaje, na wniosek armatora, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, na podstawie zaświadczenia potwierdzającego pozytywny wynik z inspekcji sprzętu nawigacyjnego przeprowadzonej przez komisję inspekcyjną, albo upoważniony przedsiębiorca, o którym mowa w art. 34db.
Natomiast zgodnie z częścią III normy europejskiej ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej – wymaga się świadectwa w zakresie – badania instalacji i działania radarowych instalacji nawigacyjnych i wskaźników skrętu w żegludze śródlądowej w następujących okolicznościach:
- przed pierwszym uruchomieniem sprzętu po instalacji,
- w przypadku inspekcji okresowych w celu przedłużenia ważności świadectwa zdolności żeglugowej,
- przy każdej zmianie wprowadzonej na statku, która może mieć wpływ na warunki operacyjne sprzętu,
– wówczas to właściwy organ lub firma specjalistyczna upoważniona na podstawie art. 2 musi przeprowadzić badanie instalacji i działania.
Po pomyślnym ukończeniu badania zgodnie z art. 7 właściwy organ lub upoważniona firma specjalistyczna wystawia świadectwo zgodne ze wzorem zamieszczonym w załączniku 5 części V.
Świadectwo to należy stale przechowywać na pokładzie.