Świadectwo instalacji i działania urządzeń nawigacyjnych

Na mocy właściwego upoważnienia firma Technical Inland Shipping Consulting prowadzi usługi związane z instalacją i kontrolą działania wskazań i parametrów następujących instrumentów nawigacyjnych:

  • urządzenie radarowe
  • AIS śródlądowy
  • wskaźnik prędkości kątowej/wskaźnik skrętu
  • tachograf

po regulacji i/lub kontroli wskazań parametrów pracy wskazanych urządzeń wystawione zostaje świadectwo wymagane Ustawą o żegludze śródlądowej.

Zgodnie z dyspozycją art. 34da ustawy o żegludze śródlądowej:

  1. Świadectwo instalacji i działania dla radarowych instalacji nawigacyjnych, wskaźników skrętu, sprzętu Automatycznego Systemu Identyfikacji Statków (AIS) śródlądowego i tachografów w żegludze śródlądowej, zwane dalej „świadectwem sprzętu nawigacyjnego”, wydawane jest dla następującego sprzętu statku, o którym mowa w art. 30:

 

1) radarowego sprzętu nawigacyjnego,

2) sprzętu Automatycznego Systemu Identyfikacji Statków (AIS) śródlądowego,

3) tachografów,

4) wskaźników skrętu

 

– który spełnia wymogi załącznika nr 5 normy europejskiej ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, o której mowa w załączniku nr 2 do dyrektywy 2016/1629, w zakresie badania instalacji i działania radarowych instalacji nawigacyjnych, wskaźników skrętu i sprzętu AIS śródlądowego, tachografów, dla żeglugi śródlądowej.

 

  1. Świadectwo sprzętu nawigacyjnego wydaje, na wniosek armatora, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, na podstawie zaświadczenia potwierdzającego pozytywny wynik z inspekcji sprzętu nawigacyjnego przeprowadzonej przez komisję inspekcyjną, albo upoważniony przedsiębiorca, o którym mowa w art. 34db.

 

Natomiast zgodnie z częścią III normy europejskiej ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej  –  wymaga się świadectwa w zakresie – badania instalacji i działania radarowych instalacji nawigacyjnych i wskaźników skrętu w żegludze śródlądowej w następujących okolicznościach:

 

  1. przed pierwszym uruchomieniem sprzętu po instalacji,
  2. w przypadku inspekcji okresowych w celu przedłużenia ważności świadectwa zdolności żeglugowej,
  3. przy każdej zmianie wprowadzonej na statku, która może mieć wpływ na warunki operacyjne sprzętu,

– wówczas to właściwy organ lub firma specjalistyczna upoważniona na podstawie art. 2 musi przeprowadzić badanie instalacji i działania.

Po pomyślnym ukończeniu badania zgodnie z art. 7 właściwy organ lub upoważniona firma specjalistyczna wystawia świadectwo zgodne ze wzorem zamieszczonym w załączniku 5 części V.
Świadectwo to należy stale przechowywać na pokładzie.